خودروهای برقی

یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو با تاکید بر این‌که واردات خودرو برقی نفع اقتصادی چندانی برای کشور ندارد افزود کسی نمی‌تواند بگوید خودرو برقی چیز بدی است؛ اما قاطعانه باید گفت در کنار این‌که هیچ تناسبی با وضعیت حمل‌ونقل، آلودگی‌ها و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم کشور ما ندارد، برای این اقتصاد لوکس محسوب می‌شود و عموم مردم نمی‌توانند آن را تهیه کنند

برخی کارشناسان معتقدند واردات خودرو برقی به‌لحاظ اقتصادی برای کشور نفع چندانی ندارد و ای بسا واردات این مدل خودروها سبب بالا رفتن قیمت‌ها در کف بازار شود. ماجرای واردات خودرو برقی، در روزهای گذشته، بحث داغ رسانه‌ها بوده است. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای‌شهر تهران گفته است دلالان و مافیای صنعت‌خودرو در پیگیری منافع نامشروع خود، در تلاش هستند مانع از اجرای طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شوند.

در سوی دیگر سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‎زیست مجلس نیز می‌گوید چرا باید خودمان را وابسته به واردات خودرو برقی کنیم؟ تهران توان بارگذاری ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را ندارد. کسری برق و تعطیلی صنایع ناشی از آن را نمی‌بینیم و سیکلهایی را طراحی می‌کنیم که خود را به‌واردات وابسته کنیم. مردم را برای شعار برقی‌سازی، سرِ کار نگذاریم.

در این رابطه، یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو با اشاره به‌مباحث مطرح‌شده درباره واردات خودرو برقی خاطرنشان کرد: «توسعه یا پیشرفت باید متوازن باشد و اگر متوازن پیش نرویم، درنهایت اقتصاد کلان کشور با چالش مواجه خواهد شد و در کنار آن مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز ایجاد می‌شود.

بر این اساس همان‌طور که می‌دانیم سال ۱۳۹۱ در اوج تحریم‌های مرحله اول حدود ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که تعداد زیادی از آن‌ها پورشه، بوگاتی و مازراتی بود و شاید بتوان گفت ضرر این مدل خودروها برای بازار ما بیش از منافع و سود آن‌هاست. ممکن است برخی بپرسند ضرر آن چیست؟ درپاسخ باید گفت در جامعه‌ای که تحت شدیدترین تنش‌های اقتصادی است، آیا این راه‌حل خوبی است؟»

وی با تاکید بر این‌که این اقدام تنش اجتماعی را بالا می‌برد و نفع اقتصادی چندانی هم برای کشور ندارد، افزود: «کسی نمی‌تواند بگوید خودرو برقی چیز بدی است؛ اما قاطعانه باید گفت درکنار این‌که تناسبی با وضعیت حمل‌ونقل، آلودگی‌ها و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم کشور ما ندارد، برای اقتصاد رنجور ما لوکس محسوب می‌شود و عموم مردم نمی‌توانند آن را بخرند.»

وی با بیان این‌که وقتی استانداردها را بالا می‌برند، بررسی آمارها نشان می‌دهد تعداد خودروهای فرسوده در حال استفاده بیشتر می‌شود، توضیح داد: «کمک به‌کاهش آلایندگی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که فرض کنیم اگر یک میلیون دستگاه خودرو برقی وارد می‌کنیم، از سوی دیگر یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده از بازار خارج می‌شود. در این‌جا می‌توان گفت این اقدام سبب کاهش آلودگی می‌شود. اما وقتی یک میلیون دستگاه خودرو برقی وارد می‌کنید، نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمی‌شود، بلکه هر میزان تکنولوژی را بالا ببرید، قیمت کف بازار هم بالا می‌آید. مثلا وقتی پراید را حذف کردیم، چیزی جایگزین آن نشد. مردم ناچار شدند موتورسیکلت‌سوار شوند یا خودرو فرسوده‌ای را که قبلا می‌خواستند کنار بگذارند، کنار نمی‌گذارند و آن‌ها را بیشتر نگه‌می‌دارند؛ چراکه ارزش بیشتری پیدا کرده است.»

این کارشناس با تاکید بر این‌که هیچ کسی مدعی نیست که خودرو برقی بد است، اما درمجموع باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت نمی‌شود، اضافه کرد: «با توجه به‌سبد سوخت نیروگاه‌های ما و افت انرژی که در سیستم های انتقال آن وجود دارد، بر اساس برآوردی که انجام شده، مصرف انرژی درمجموع در خودروهای برقی بالاتر می‌رود. درواقع به‌جای این‌که موتوری در داخل شهر سوخت بسوزاند، این اقدام در نیروگاه‌های اطراف شهر انجام می‌شود. تنها مزیتش همین است؛ اما درمجموع مصرف سوخت کشور را بالا می‌برد.»

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی پارس سال سفارشی ELX

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۷۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۴۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۶ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۲ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۹۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۳۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۷۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =