رانندگی بدون گواهینامه

در فضای مجازی تبلیغاتی با عنوان «در اولین آزمون رانندگی قبول شوید»، «با خرید سوالات آیین‌نامه رانندگی با آخرین تغییرات شما دیگر نیازی به خواندن کتاب آیین‌نامه نخواهید داشت و «فروش گواهینامه رانندگی» مشاهده می‌شود.

این روزها متاسفانه برخی افراد بدون داشتن گواهینامه و بدون طی کردن مسیر آموزش، برای دریافت گواهینامه جعلی اقدام می‌کنند. این اقدام همه ساله موجب بروز خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به رانندگان و اشخاص دیگر می‌شود؛ زیرا عدم مهارت کافی این افراد موجب بروز تصادفات خواهد شد و ضررهای مالی و جانی فراوانی هم به دیگران وارد می‌شود. بسیاری از مجرمان با دریافت هزینه‌های بالا، گواهینامه‌های جعلی صادر می‌کنند. این اقدام کار بیهوده‌ای به‌شمار می‌رود زیرا تشخیص جعلی بودن این نوع گواهینامه‌ها در سیستم‌های استعلام اطلاعات راهنمایی و رانندگی کار بسیار ساده‌ای است.

فریب تبلیغات کلاهبرداران را نخورید

گواهینامه رانندگی یک مدرک قانونی است اشخاص با داشتن آن می‌تواند از وسیله‌نقلیه استفاده کنند. در صورت نداشتن گواهینامه رانندگی، پلیس حق دارد راننده را جریمه کند.

اولین اقدام بسیاری از جوانان پس از رسیدن به ۱۸ سالگی دریافت گواهینامه رانندگی است. شور و هیجان جوانی برای دریافت گواهینامه و بی‌حوصلگی ازجمله مواردی هستند که باعث می‌شود برخی افراد به جای طی کردن روند قانونی گرفتن گواهینامه، از طریق راه‌های نادرست اقدام به دریافت آن کنند.

در فضای مجازی تبلیغاتی با عنوان «در اولین آزمون رانندگی قبول شوید»، «با خرید سوالات آیین‌نامه رانندگی با آخرین تغییرات شما دیگر نیازی به خواندن کتاب آیین‌نامه نخواهید داشت و «فروش گواهینامه رانندگی» مشاهده می‌شود.

کلاهبرداران به شرط استعلام و صحت گواهینامه اقدام به فروش آن می‌کنند و شهروندان را به دام می‌اندازند و برخی از این کلاهبرداران هم پس از دریافت وجه متواری می‌شوند و دیگر پاسخگو نیستند.

سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا در این باره گفت: صدور مجوزهای رانندگی تابع قوانین و مقررات برابر آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی است و این مجوز تابع یک سری فرآیند قانونی است.

وی افزود: از هموطنان درخواست می‌شود به هیچ‌وجه فریب این تبلیغات کلاهبرداری را نخورند زیرا اگر فردی با گواهینامه جعلی تصادف کند و منجر به فوت کسی شود به دلیل جعلی بودن گواهینامه رانندگی، قتل عمد محسوب می‌شود. بنابراین افراد به جای پرداخت هزینه‌های زیاد و مرتکب تخلف شدن از ظرفیت‌های پلیس راهور برای دریافت گواهینامه استفاده کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا در ادامه بیان کرد: در این تبلیغات کلاهبرداران متخلف اقدام به دریافت هزینه‌هایی از افراد می‌کنند و دیگر هیچ ارتباطی با اینها برقرار نمی‌کنند و مدرکی هم صادر نمی‌شود و اگر هم گواهینامه‌ای دریافت کنند، صرفا یک کارت شبیه گواهینامه است و در سامانه‌های پلیس اصالت ندارد و رانندگی با گواهینامه جعلی جرم است و سامانه پلیس در سراسر کشور قابلیت شناسایی گواهینامه جعلی از اصلی به واسطه هوشمند بودن را دارد.

سرهنگ کرمی‌اسد گفت: به‌دلیل سیستمی بودن فرآیند دریافت گواهینامه رانندگی امکان چاپ و صدور گواهینامه بدون طی مراحل قانونی اصلا وجود ندارد.

مجازات دارندگان گواهینامه‌های جعلی رانندگی چیست؟

مطابق ماده ۵۳۲ قانون مجازات اسلامی، اگر کارمندان دولتی با جعل گواهینامه یا ایجاد تغییر در آن موجب تحقق این جرم شوند، علاوه‌ بر مجازات اداری و جبران خسارت به حبس و جزای نقدی از یک تا ۵‌سال محکوم خواهند شد.

اگر فردی کارمند یا مسئول نباشد، مطابق ماده۵۳۲ قانون مجازات اسلامی علاوه‌ بر جبران خسارت به حبس از ۶ ماه تا ۳سال و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

همچنین فردی که با اطلاع از جعلی بودن گواهینامه از آن بهره‌مند شود، مطابق ماده ۵۳۵ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۶ ماه تا ۳سال و جزای نقدی محکوم می‌شود و باید خسارات وارده را جبران کند.

جعل گواهینامه از جرایم غیر قابل‌گذشت محسوب می‌شود. پیگیری این جرم به شاکی خصوصی نیاز ندارد. یعنی هر زمان جرم جعل اسناد گواهینامه کشف شود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

به دلیل اهمیت این جرم و خساراتی که به موجب آن به نظم و امنیت کشور وارد می‌شود، مرتکب مطابق قانون مجازات خواهد شد.

چندی پیش، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه در فضای مجازی شاهد تبلیغ صدور گواهینامه‌های رانندگی بدون آزمون هستیم، اظهار کرد: این موضوع غیر قانونی بوده و کسانی که اقدام به صدور این نوع گواهینامه‌ها می‌کنند برابر قانون مجرم شناخته می‌شوند.

وی افزود: جعل گواهینامه‌های رانندگی به‌دلیل نداشتن سابقه قانونی هیچ فایده‌ای نداشته و حتی پیگرد قانونی و قضائی برای دارنده گواهینامه جعلی نیز به همراه دارد.

سرهنگ اصغر زارع تصریح کرد: دارندگان گواهینامه جعلی و کسانی که در اسناد و نوشته‌های غیررسمی ایجاد جعل می‌کنند؛ علاوه‌بر جبران خسارت به مجازات سنگین نیز محکوم خواهند شد.

وی ادامه داد: رانندگان استفاده‌کننده از این گواهینامه‌ها هنگام حوادث رانندگی، وسیله‌ای که با آن مرتکب حادثه شده‌اند، توقیف خواهد شد، حمایت بیمه‌ای نیز نخواهند داشت و به مرجع قضایی نیز معرفی می‌شوند.

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه پلیس در فضای مجازی برای گواهینامه تبلیغ نمی‌کند، بیان کرد: هر گواهینامه‌ای که غیر از مسیر قانونی و سیر مراحل در آموزشگاه‌های رانندگی صادر شود، قطعا جعلی است و آن برای پلیس با رؤیت گواهینامه و استعلام سیستمی به سادگی قابل‌تشخیص است؛ از این رو از شهروندان می‌خواهیم فریب جاعلان را نخورند و در صورت اطلاع از چنین مواردی مراتب را از طریق تماس با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =